Jokainen lapsi on JokaLapsi

Piirretty lapsihahmo, jossa lukee JokaLapsi

’Hei, olen JokaLapsi. Olen pedagoginen monitoimityökalu. Synnyin kenttäprojektissa osana Helsingin Yliopiston Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -osahanketta. Tarkoitukseni oli rakentaa kasvatusyhteistyötä luomalla matalalla kynnyksellä tilaa ja aikaa kotien äänen esiin tuomiselle. Taustalla oli ajatus havainnoida, miten perheet tuovat spontaanisti itse esiin arvomaailmaansa ja esim. katsomuksia, kun tälle luodaan vapaata ja helposti lähestyttävää oppimisen tilaa.’

Piirretty hymyilevä lapsihahmo

’Kuinka puhua katsomuksista lasten kanssa? Miten avata dialogia kotien kanssa? Kuinka ylläpitää syntynyt dialogi rakentavasti? Miten ristiriitoja ja vahvoja näkemyseroja arvomaailman tai katsomuskantojen suhteen luovitaan kasvatusyhteistyössä? Yksi sisältämistäni työkaluista on puheenvuoron ja dialogin avaamisen mahdollisuuden antaminen huoltajille. Jos avauksia ei synny, voidaan kauttani tapahtuvalle viestinnälle asettaa selkeämpiä raameja ja tavoitteita. Huoltajiakin voi ’saduttaa’. Eräässä espoolaisessa esiopetusryhmässä kodeilta pyydettiin viestejä, joissa avataan heidän arvomaailmaansa. Toive oli, että viestit olisivat n. tarralapun tai vastaavan kokoisia ja voivat olla itse kirjoitettuja, lehtileikkeitä, valokuvia tai vaikka piirustuksia. Viestejä tuli niin paljon jokaisen lapsen kotoa, että peityin niiden alle kokonaan. Ihan tosi, sillä…’

Seinälle piirretty lapsen hahmo, johon on kiinnitetty post it -lappuja ja valokuvia

’…olen oikea, konkreettinen, fyysinen, käsin kosketeltava lapsen muotoinen hahmo ja alusta. Symboloin jokaista lasta yksilönä yhtä aikaa. Samalla olen koko kyseisten yksilöiden yhdessä muodostaman ryhmän symboli. Olen JokaLapsi. Yksi varhaiskasvatuksen haasteista on tasapainoilu yksilö ja ryhmätason välillä. Tämä ei tarkoita tasapainoilua negatiivisen ja positiivisen välillä. Yksilö- ja ryhmätasoa ei voi keskenään arvottaa, sillä niillä on eri merkitys sekä tarkoitus. Varhaiskasvatuksessa ne ovat koko ajan yhtä lailla ja yhtä aikaa läsnä. Lelu- ja leikkineuvotteluissa, istuma- ja jonotuspaikkapalavereissa, kurahousukehityskeskusteluissa ja kuulumisten vaihtamisessa. Puhumattakaan lapsen vasun tai leopsin rakentamisesta sekä ryhmävasun työstöstä.’

Lapsen piirustus, jossa on riitelevät lapsihahmot ja teksti "Tönnä ei saa"

’Lastentarha lehden 2/21 Tuija Siljamäen artikkelissa Helsingin yliopiston kasvatustieteiden yliopistolehtori, dosentti Heini Paavola päivittää monikulttuurikasvatuksen terminä moninaisuuskasvatukseksi. Paavolla avaa ihmisten moninaisuuden koostuvan ominaisuuksista, kuten esimerkiksi etnisyys, sukupuoli, vammaisuus, katsomukset ja kieli. Moninaisuuden käsitteellä halutaan välttää lasten yksittäisen ominaisuuden perusteella profiloitumista. Samalla Paavolla myös varoittaa käsitteiden epäselvyyden ja niiden kautta vaikuttamaan pääsevien oletusten ja stereotypioiden sudenkuopasta. Käsitteiden merkitysten tulisi olla hänen mukaansa kaikille selkeitä. Paavola rohkaisee meitä kaikkia puhumaan moninaisuuden käsittelyyn liittyvistä ennakkoluuloista, ennakkokäsityksistä ja stereotypioista.’

Piirretty hymyilevä lapsihahmo

’Minut on luotu mahdollistamaan tätä keskustelua. Avullani voidaan havainnollistaa, konkretisoida, prosessoida ja pureskella mitä vain inhimillisyyteen liittyvää. Niin kasvatusyhteistyössä, ammatillisessa pohdinnassa kuin dialogissa lasten kanssa. Meistä jokainen on ominaisuuksiemme summa. Jos yhdessä porukassa tämä ominaisuus yhdistää, toisessa porukassa tekee juuri se samainen ominaisuus minusta ainutlaatuisen. Kauttani esiin tuodut ominaisuudet eivät arvoitu tai profiloi korostetusti yksilönä, sillä yksittäisemmäksi jäävä ominaisuus on silti aina osana JokaLasta yksi yksityiskohta osana kokonaisuutta. Silti sen on tultava esiin juuri yksityiskohtana, tiettynä ominaisuutena, jotta lapsen identiteetti päiväkodissa todella rakentuu hänen yksilöllisistä ominaisuuksistaan ja kaikista hänen ominaisuuksistaan on pystyttävä varhaiskasvatuksessa tavalla ja toisella puhumaan. Yksi tärkeä tarkoitukseni työkaluna on olla tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vahvistaja tuomalla dialogia pois polarisaatiosta realisoimalla jatkuvasti yksilö- ja ryhmätason keskinäisen vuorovaikutuksen kumpaakaan yli toisen arvottamatta. Ohjaan keskustelijoita toistuvaan oman argumentoinnin reflektoimiseen näiden kahden tulokulman yhtäaikaisella ylläpitämisellä.’

’Vaikka alun perin synnyin ajatuksesta yhdestä pedagogisesta työkalusta, joka oli tarkoitukseni toimia oppimisen tilana, ovat käyttömahdollisuuteni lisääntyneet minua eteenpäin kehitettäessä. Tästä esimerkkinä funktioni tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vahvistajana, jonka toin jo esiin yllä. Siispä nimeni päivittyi monitoimityökaluksi. Luomalla tilaa, aikaa ja mahdollisuuksia dialogille, toimin automaattisesti osallisuuden eheyttäjänä. Kauttani tuotetun viestinnän voi hyödyntää suoraan pedagogiseen dokumentointiin. Avullani vasua saa avattua vanhemmille heidän itsensä tuottamista lähtökohdista ja tulokulmista, heidän toiveistaan ja tarpeistaan ja tästä syystä toimin tehokkaana ’vasupuheen tulkkina’. Tälläkin tavoin vahvistan kasvatusyhteistyötä. Tätä kautta myös ryhmävasuun saadaan suoraan materiaalia kasvatusyhteistyön avulla. Olen kommunikointi-, avain- ja rakennustyökalu monessa eri pedagogisessa ja varhaiskasvatuksen arjen tilanteessa. Tänä syksynä minua testataan, kasvatetaan ja vahvistetaan kehitysyhteistyönä elokuussa käynnistyvässä pilotoinnissa Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen sekä LASTEN KESKUKSEN kanssa.’

Piirretty lapsihahmo, jolla on käsissään avain ja lukko

’Lähdetään yhdessä kohti avoimempaa, rohkeampaa, uskaltavampaa, uteliaampaa ja yhdessä oppivaa moninaisuuskasvatusta. Jokainen kohtaamamme dialogi ei varmasti tule olemaan vain helppo tai miellyttävä, mutta lupaan auttaa päivittämään keskustelun pedagogista gps-navigaatoria debatista takaisin lähemmäs yhteisymmärrystä. Pyrin ennaltaehkäisemään mahdollista dialogin kariutumista vahvistamalla kasvatusyhteistyötä toimintakauden alusta asti, jos minut otetaan ryhmässä silloin jo heti käyttöön. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä tai väärä aika ja, vaikka löytäisin tieni lapsiryhmään keskellä hiihtolomaa, aina on uusi mahdollisuus avata keskustelua heistä, maailman joka ikisestä JokaLapsesta.’

Aurinkoisin kesäterveisin,

JokaLapsi

Yksilöllisyyden, ainutlaatuisuuden, moninaisuuden ja yhteisöllisyyden suuri fani
sekä tiiviissä yhteistyössä

Kia Olkkola

Kia Olkkola
Varhaiskasvatuksen opettaja
Esiopettaja

Kuvittaja: Emilia Erfving

www.jokalapsi.com
Lisätietoa voi kysellä osoitteesta info@jokalapsi.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s